...
slider-maly-kawa

Wykorzystanie influencerów w kampaniach firm farmaceutycznych

Blog

Internet stał się dla nas niezwykle ważnym źródłem informacji na temat naszego zdrowia. Nie powinien więc dziwić fakt, iż firmy farmaceutyczne widzą w sieci szansę na dotarcie do możliwie największej grupy konsumentów. Coraz częściej możemy się też spotkać z wykorzystaniem influencerów w kampaniach reklamowych. Czy jednak firmy farmaceutyczne i influencerzy idą ze sobą w parze?

Za wykorzystaniem osób wpływowych w kampaniach reklamowych firm farmaceutycznych przemawia kilka, dość istotnych, argumentów. Przede wszystkim, konsumenci niezwykle często korzystają z „opinii” Google na temat sposobów leczenia, leków czy też lekarzy. Zgodnie z raportem IAB Polska „E-konsumenci, Consumer Journey Online” internet (51%) jest obok rodziny i znajomych (52%) oraz telewizji (50%), głównym medium, z którego czerpiemy informacje na temat leków, czy też artykułów medycznych. Nie pozostaje to oczywiście bez wpływu na nasze decyzje zakupowe. Chętniej bowiem kupowane są przez internet produkty zdrowotne oraz takie, o których informacje znaleźliśmy w sieci. Również według badań IMS Institute for Healthcare, pierwszym miejscem, w którym szukamy informacji zaniepokojeni naszym stanem zdrowia, jest właśnie sieć – aż 70-75% internautów sprawdza online informacje na temat leczenia oraz możliwych skutków ubocznych.

Kolejnym istotnym argumentem jest fakt, iż internet daje nam nieograniczony dostęp do lekarzy, placówek medycznych i innych pracowników służby zdrowia, którzy chętnie udzielają się w mediach społecznościowych, dzieląc się w nich swoją wiedzą i budując tym samym zaufanie wśród pacjentów. Można więc powiedzieć, że sieć stała się naszym naturalnym środowiskiem, w którym dzielimy się i wymieniamy informacjami nie tylko z rodziną, czy znajomymi ale również z lekarzami oraz gwiazdami, które mają niewątpliwy wpływ na to, jakie wybory podejmujemy.

Wszystko to sprawia, że pharma marketing rośnie w siłę, a firmy farmaceutyczne prześcigają się w walce o konsumentów, coraz częściej sięgając o influencerów, którzy mają im pomóc wzmocnić ich pozycję rynkową. Czy jednak zawsze tak jest?

Doskonałą kampanią wykorzystującą potencjał osoby publicznej, jest inicjatywa firmy Novartis. Marka we współpracy z American Health Association oraz aktorką i piosenkarką Queen Latifah stworzyła inicjatywę „Rise Above Heart Failure”. Matka piosenkarki, Rita Owens, u której zdiagnozowano niewydolność serca zainspirowała córkę do pomocy innym ludziom, borykającym się z tym schorzeniem. Kampania obejmująca m.in. wystąpienia publiczne, działania w mediach społecznościowych, w tym transmisję na żywo na facebook.com, czy też spoty, które znaleźć możemy na YouTube oraz działania na stronie internetowej HeartOrg stała się ogromnym atutem Novartis, dzięki wzbudzającej zaufanie i przemyślanej strategii. Warto w tym miejscu wspomnieć, iż Novartis jest producentem leku o nazwie Entresto, który stosowany jest właśnie u osób z niewydolnością serca. Jednak kampania w żaden sposób nie poruszała zagadnień związanych z samym lekiem. W tym wypadku najważniejszym elementem była bowiem poruszająca historia, która chwyciła za serca setki tysięcy Amerykanów, budując tym samym silną więź między marką, a konsumentami.

Grey tree jako agencja interaktywna często współpracuje z influencerami przy działaniach promujących usługi i produkty naszych klientów z branży farmaceutycznej. Najlepszym tego przykładem jest kampania „Spokój dziecka, udane wakacje” zorganizowana dla firmy Heel Polska. Głównym celem kampanii był prosty przekaz: Nie musisz wiedzieć kiedy dziecko będzie miało stany niepokojów, zawsze mu możesz pomóc posiadając przy sobie Viburcol. Całość działań, które zapoczątkowane zostały na długo przed rozpoczęciem sezonu urlopowego, skupiała się jednak nie bezpośrednio na leku, czy dzieciach, a na podróżach, wakacjach, wyjazdach, urlopach.

zdjecie_8

Istotnym elementem kampanii była współpraca z influencerami. Nie mówimy tu jednak o jednej osobie, a o rzeszy blogerów, którzy doskonale wspierali całą kampanię. Dzięki nim, jak również dzięki takim działaniom jak aktywizacja fanów na facebooku, animacje na forach, czy też kampanie reklamowe Google Adwords, kampania „Spokój dziecka, udane wakacje” odniosła niezaprzeczalny sukces. Rodzice chętnie zaangażowali się bowiem w interakcję z marką, publikowali zdjęcia uśmiechniętych dzieci na wakacjach i licznie odwiedzali dedykowaną stronę Spokojdziecka.pl. Wszystko to było możliwe dzięki długofalowym działaniom, które sprawiły, że do osiągnięcia zamierzonego celu niepotrzebne stały się kosztowne rozwiązania, takie jak chociażby reklama display na portalach.

Wracając do początkowego pytania: Czy więc firmy farmaceutyczne i influencerzy idą ze sobą w parze? Działania z wykorzystaniem osób wpływowych mogą być równie korzystne, co też szkodliwe dla marki. Wiele zależy tu od dobrze przemyślanej strategii firmy, która będzie umiała wykorzystać potencjał influencera, zdobywając tym samym zaufanie konsumentów, czy też raczej pacjentów.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>