...
slider-maly-derek

Kameleon Derek czyli jak powstaje brand hero

Blog

W mijającym roku sporo działo się u nas w Agencji grey tree. Szereg różnych projektów w social mediach, nowe kreacje reklamowe i ta najważniejsza praca jaką było stworzenie brand hero Derek do aplikacji Dermaveel. Udało się mi namówić Agatę – kreatywną grey tree by podzieliła się swoimi przemyśleniami na temat tworzenia brand hero.

Co jest najważniejsze w tworzeniu postaci dla marki?

Brand hero to zdecydowanie dużo, dużo więcej niż fajny kolorowy miś, kotek, czy chłopiec w stroju super bohatera uśmiechający się do lizaków na kaszel. Brand hero to efekt skrupulatnej analizy sytuacji marki na rynku, analizy targetu oraz analizy samego produktu. Trzeba też wiedzieć, a może przede wszystkim wiedzieć PO CO tworzymy brand hero.

Czy mogłabyś rozwinąć tą myśl?

W naszym przypadku zadanie było zdefiniowane następująco: “Wesprzeć rodziców i dzieci w utrzymaniu systematyczności terapii Atopowego Zapalenia Skóry”. Mamy dobry produkt, który ma wysoką skuteczność pod warunkiem utrzymania systematyczności. Wymagano od nas stworzenia bohatera, który będzie towarzyszył dziecku przez całą 60 dniową terapię.

Budżet zawsze jest czynnikiem który trzeba brać pod uwagę. Jak wiadomo można zrobić wszystko. Prawdziwa zabawa i wyzwanie projektowe zaczyna się tam – gdzie pojawiają się ograniczenia. Wtedy dopiero mamy do czynienia z PROJEKTOWANIEM.

Wiedzieliśmy również, że pierwotnym środowiskiem życia naszego bohatera będzie aplikacja na urządzenia mobilne – początkowo na smarfony.

Dlaczego akurat kameleon?

Ponieważ produkt to krem do smarowania na skórę a nasz klient życzył sobie zwierzątko. Od razu na wstępie wyeliminowaliśmy wszystkie zwierzątka futrzane! Krem i futerko – to się nie łączy. Dziecko musi się z naszym zwierzaczkiem troszkę utożsamić, a dzieci z AZS to dzieci których największym zmartwieniem jest ich skóra. Poszliśmy tym tropem. Zwierzęta, które mają szczególną z różnych powodów skórę: wąż – odpada z wiadomych powodów, nie ma łapek i ma negatywne konotacje symboliczne. Tak, takie rzeczy też trzeba brać pod uwagę w czasie procesu projektowania postaci! Żółw? No żółw fajny zwierzak, ma skorupę ale te części jego ciała które wystają ze skorupy są pokryte skóra delikatną w przypadku żółwi wodnych i błotnych – zrogowaciała w przypadku lądowych – jest potencjał, ale raczej w żółwiu morskim. Minusem żółwia morskiego był fakt że żyje on w zdecydowanie jednym środowisku i to nie koniecznie dostępnym dla dzieci z AZS. Kolejnym rozważanym zwierzątkiem był słoń – niby gruboskórne zwierze ma na ciele miejsca gdzie skóra jego jest bardzo delikatna, pod zrogowaciałym naskórkiem skóra słoni jest różowa. No i słoń to sympatyczny zwierzak – choć co prawda trochę przyciężkawy i zdaje się zakompleksiony, może być przecież za grupy, za duży, nie pasujący. W końcu rozważyliśmy kameleona. I to był strzał w 10! Zwierzątko jest dość małe – będzie nam ładnie pasowało do świata aplikacji. Teoretycznie skala nie ma tu znaczenia, ale inaczej się odczuwa kiedy w smartphonie “mieszka” myszka a inaczej kiedy jest to zminiaturyzowany słoń. Myszka, robaczek czy żółwik czy właśnie kameleon są zdecydowanie bardziej w pasującym rozmiarze. Poza tym kameleon ma skórę o szczególnych właściwościach. Skórę która będąc inną (bo zmieniającą kolor) jest szczególną, wyróżnia go pozytywnie. Co pozwala małym atopikom utożsamić się z naszym bohaterem. Jednocześnie wysyłamy dzieciom informację “Twoja skóra nie jest zła – ona jest wyjątkowa”. Decyzja u klienta zapadła bardzo szybko – KAMELEON jest dobrą postacią. Poza tym jest również postacią, która nie była do tej pory nadmiernie eksploatowana jako brand hero. Kameleon pojawia się między innymi w filmie Zaplątani jako sympatyczny przyjaciel głównej bohaterki.

W jaki sposób związać bohatera z markę?

Ważna jest kolorystyka naszego zwierzaczka – dobrze jest gdy nawiązuje do marki! Co akurat doskonale się zgrało, ponieważ nasz produkt Dermaveel miał już przygotowaną identyfikację w kolorach turkusowych, niebieskich i amarantowo-fioletowych – idealne barwy by stworzyć kameleona. Ale związanie bohatera z marką to przede wszystkim ogromna profesjonalna praca reszty zespołu GreyTree. I maszyna ruszyła.

Jak odbywa się projektowanie postaci?

Szkice, szkice, szkice, po nich modele 3D z gliny, rozrysowywanie elementów ciała na bryłach – projektowanie oczu – wyraz oczu bohatera jest bardzo ważny. Źle narysowanymi oczami można zniwelować całą wcześniejszą prace analityczną i…. co tu dużo mówić sknocić całość. Oczy i uśmiech – wyraz, emocja twarzy. W naszym przypadku musiała być pozytywna ale nie przesadzona. Powstał Kameleon Derek.

Założeniem projektowym było stworzenie 6 pozycji ciała bohatera. Zilustrowanie ich tak by posłużyły nam następnie do zbudowania 60 dniowej historii – podróży Derka podróży po całym świecie. Każdego dnia nasz bohater odwiedza inne miejsce – pokazuje je dzieciom w ilustracjach, zdjęciach i opisuje zabawnymi wierszykami. Stworzyliśmy historię – jak książeczkę dla dzieci w odcinkach, na każdy dzień Derek ma też dla dzieci zadanie domowe np. prace plastyczno – manualne.

Czy brand hero to tylko postać?

Zdecydowanie nie, ważny jest również kontekst postaci. Nasza postać dostała swoje story, z którego wynika główna cecha postaci. Cechą naszej postaci jest ciekawość świata, jego cudów przyrody, architektury i kultury. Derek jest podróżnikiem. Pasowało to idealnie do długiej 60 dniowej terapii i pozwoliło nam zbudować zadowalający świat w oparciu o założenia do projektu.

Postać powstała i co dalej?

Teraz Derek zdobywa serca dzieci, rodziców i lekarzy, a w raz z nimi otwierają się nowe możliwości dla form jego aktywności. A już wiemy, że dzieci przyjmują go bardzo dobrze ;)

Agata, dziękuję za rozmowę!

Leave a Reply